UTMANING: Kunden vill göra om sin externa webbplats som i dag består av en central webb samt institutionswebbar mfl. Syftet med uppdraget är att skapa fler möjligheter att dela information mellan universitetets webbplatser och skapa en ökad synlighet för hela universitetets utbildning och forskning på en webbplattform som är modern och tillgänglig.
LÖSNING: Syfte och effektmål hade tagits fram och Mikaela genomförde ett antal målgruppsintervjuer och kompletterade effektkartan med målgruppsbeskrivningar och användningsmål. Målgrupperna prioriterades av styrgrupp och utifrån effektmål, användningsmål och scenarios för de prioriterade grupperna tog Mikaela fram ett nytt koncept för Stockholms Universitets webbplats.
Konceptet innebär bl.a. att en utforskande väg in till utbildningar införs via s.k. ämnessidor och att forskningsinformationen kopplas till ämnen. Strukturen plattas till m.hj.a. relevanta genomgångssidor och gruppering av information. Presentation av kurser blir mer enhetlig och ihopsamlad jmf med i dag. Tillsammans med designbyrån Bazooka togs en helhetsdesign fram utifrån konceptet och utveckling är planerad att starta med utbildningsingången Q2 2018. Hela projektet planeras vara klart till 2021.