UTMANING: I verkstäderna utför man idag som standard en hälsocheck, sk. Vehicle health check, på de fordon som kommer in för underhåll/ reparation. Dels för att hitta merförsäljning och fylla verkstäderna med jobb, men även som en extra service för kunden att minska ner-tid för fordonet och öka kundnöjdheten. Sättet man gör detta på och underlaget man använder sig av skiljer sig extremt mycket mellan marknader och även verkstäder.
De flesta har idag ett pappersbaserat stöd och här har man t.ex. problem med kommunikationen mellan utföraren och mottagaren av resultatet. Vissa marknader har infört egna digitala verktyg. Scania vill nu integrera ett stöd för denna check i Digital Dealer verktyget för att skapa ett mer enhetligt sätt att göra checken och underlätta och åtgärda de problem som finns i nuvarande process.
LÖSNING: Som UX-designer i Digital Dealer-programmet ingick jag i ett Discovery team tillsammans med programvaru- och verkstadsspecialister. Min roll var i första hand att ta fram ett digitalt stöd för att genomföra en hälsocheck på lastbilar som kommer in för underhåll och reparation. Jag jobbade i första hand utifrån touchpointen ”Perform check” och tittade på vilka problem och behov som de aktuella målgrupperna hade i denna touchpoint. Detta gjordes genom utvärdering av nuvarande processer och verktyg, interna workshops med intressenter och produktägare, intervjuer med målgruppen, prototyping och testning.
Resultatet blev ett koncept för en dynamisk checklista med möjlighet att koppla foto/video och kommentarer till olika checkpunkter. Ett förslag på en första version (MVP) av verktyget togs fram. När jag lämnade uppdraget så var Scania på väg att bestämma testmarknad och inledde även samarbete med den delen av Scania som ansvarar för databasen för service-checkpunkter som skulle ligga till grund för vilka checkpunkter som skulle visas.